Een goed gevoel of een gezonde keuze?

Onderzoekswaarde

Hoe positief of negatief beleven we een product en welk verband zien we in relatie met gezondheid. Om op deze vragen een antwoord te kunnen geven is een representatief kwantitatief marktonderzoek uitgevoerd onder twaalfhonderd consumenten. De resultaten van dit onderzoek zijn terug te vinden in de kolommen gevoels- en gezondheidswaarde. In een rapportcijfer wordt uitgedrukt hoe gezond de Nederlandse consument een product vindt en welke gevoelswaarde hij eraan geeft. We wilden onderzoeken of de gemiddelde consument weet of een product gezond is. Het is de mening van een representatieve groep consumenten.

Gevoelswaarde

De Dikke van Dale omschrijft gevoelswaarde als de waarde die iets heeft wegens daaraan verbonden of daarin tot uiting komende gevoelens. De stemming die door een product wordt opgeropen, noemt men de gevoelswaarde. De 'ultieme' gevoelswaarde van een product gaat meestal samen met het koesteren van een lekkere smaak. Een negatieve gevoelswaarde wordt meestal toegekend aan kunstmatige producten. Staat de gevoelswaarde van een product dan altijd gelijk aan lekker? Nee, prijs, verpakking, merk, bereiding en de totale beleving van het product spelen ook een belangrijke rol in het bepalen van de gevoelswaarde. Consumenten hebben vooroordelen over producten die heel bepalend zijn voor de manier waarop zij producten ervaren. Herinneringen, emoties, ideologisch oogpunt en opvattingen over eten bepalen hoe men over bepaalde producten denkt. Als bijvoorbeeld de prijs gevoelsmatig te hoog is, kan dit afbreuk doen aan de gevoelswaarde en de beleving met betrekking tot dat product.

Gezondheidswaarde

Wat is gezondheid? Net als duurzaamheid is gezondheid een breed begrip, en de interpretatie hiervan is dan ook zeer verschillend. In de relatie tot gezonde voeding geeft de consument aan dat het binnenkrijgen van voldoende essentiële voedingsstoffen en een gezond gewicht de belangrijkste pijlers zijn.

Waar denkt de consument aan bij voedingsmiddelen en gezondheid? Als wij de consument in dit onderzoek vragen om 'van elk van de volgende productgroepen aan te geven hoe gezond of ongezond hij deze vindt', dan is de beoordeling van dit aspect deels gebaseerd op de kennis die hij heeft over dat product met betrekking tot de ingrediënten. Wat is de hoeveelheid suikers, (verzadigd) vet, zout, aantal calorieën, kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen, vezels, vitamines en mineralen.

Als consument zijn we sterk beïnvloedbaar als het gaat om onze keuze ten aanzien van gezonde voeding. Fabrikanten maken daar dankbaar gebruik van. Zelfs als een product niet erg gezond is, kan dit in de communicatie naar de consument via uitgekiende marketingtechnieken een positieve invloed hebben bij de beoordeling of dit product gezond is. Het product kan daardoor een hoog cijfer krijgen, terwijl wetenschappelijk onderzoek aantoont dat het product niet erg gezond is.

 © Voedingswaardetabel.nl